Krvná skupina A

Krvná skupina A (KS A) sa objavila až po premene lovca a zberača – na roľníka (niekedy v neolite, mladšej dobe kamennej). Usadlý spôsob života vyvolaný pestovaním obilnín a chovom zdomácnených zvierat priniesol po čase zmeny aj v ňom samom. Lepšie než „nulky“ vzdoruje napríklad človek s krvnou skupinou A infekciám objavujúcim sa v početnejších (už aj mestských) spoločenstvách. Dodnes sa krvná skupina A hojne vyskytuje v západnej a južnej Európe a ubúda jej smerom na východ (jedine v Japonsku je jej veľa). Ľudský organizmus sa týmto zmenám musel prirodzene poddať. KS A má antigén, ktorý je tvorený zloženou sacharidovou zlúčeninou N-acetyl-galaktozaminom. Typické výživové charakteristiky KS A sú:

  • prvý vegetarián,
  • čo zasadil, to zberal a prirodzene konzumoval,
  • má citlivý tráviaci systém,
  • imunitný systém má však odolný,
  • dobre sa adaptuje na novú stravu a zmenu prostredia,
  • najlepšie reaguje na stres upokojujúcou činnosťou,
  • potrebuje rastlinnú stravu ku udržaniu štíhlosti.

Nasleduje zoznam potravín, ktoré by mali zaraďovať do svojej stravy ľudia s KS A.

Mäso a hydina – úspech u týchto ľudí sa dostaví, pokiaľ úplne vyradia mäso zo svojho jedálnička. To je prirodzene idealistický pohľad. Neutrálne prvky sú kurča, sliepka a morka (v obmedzenom množstve 1 až 3 x týždenne). Nevhodné sa dá jednoducho povedať – všetky ostatné druhy mäsa a hydiny (v tomto bode nastáva červenanie tváre nahnevanosťou :-).

Morské produkty – odporúčame v miernom množstve (3 až 4 x týždenne), ale KS A by sa mala vyhýbať neodporučeným jedlám. Veľmi vhodnými surovinami sú kapor, sardinky, treska, pstruh, makrela, ryby s bielym mäsom všeobecne, morská šťuka a losos. Neutrálne sa správajú tuniak, jeseter, šťuka, žralok a riečny okúň. Ku nevhodným zaraďujeme kaviár, barakuda, mäkkýše, lastúrniky, kraby, sumcovité ryby, raky, úhor, chobotnice, ustrice, žaby, granáty, sleď, kalmar, údený losos a slávky.

Mliečne výrobky a vajcia – hoci KS A dobre znáša malé množstvo zakýsaných mliečnych výrobkov, mali by sa vyhýbať potravinám z plnotučného mlieka (ale vhodné je sójové mlieko). Veľmi vhodné a prospešné sú teda sójové mlieko a sójový syr. Neutrálna skupina je tvorená kozím syrom, jogurtom, kozím mliekom a kefírom. Nevhodné sú všetky plesňové syry, maslo, ementál, hermelín, camembert, plnotučné a aj odstredené mlieko, zmrzlina, parmezán a podmaslie.

Oleje a tuky – KS A potrebuje len veľmi málo tukov ku tomu, aby organizmus dobre fungoval. Cez to všetko jedna lyžica olivového oleja je vhodná na dobré zažívanie. Veľmi vhodné sú teda olivový olej (lisovaný za studena) a olej z ľanových semien. Neutrálne sú olej z repky olejnatej a olej z pečene tresky. Nevhodne sa však správajú požité oleje z kukurice, podzemnice, sezamu a bavlníka.

Orechy a semienka – mnoho orechov a semienok pre ľudí s KS A je veľmi vhodným a prirodzeným zdrojom bielkovín (pozor – nie živočíšne bielkoviny). Konzumácia tejto kategórie sa odporúča 2 až 5 x týždenne. Veľmi vhodnými sú arašidy, arašidové maslo a tekvicové semienka. Neutrálne sú mandľové maslo, mandle, mak, lieskové orechy, jedlé gaštany, sezamové semienka, vlašské orechy a slnečnicové semienka. Nevhodnou zložkou potravy je kešu, pistácie a para orechy.

Strukoviny – hoci sme už písali, že bielkoviny rastlinného pôvodu sú vhodné pre KS A, predsa len obsah lektínu u niektorých strukovín môže spôsobiť vznik DM a aj obezity. Veľmi vhodné sú šošovica, strakatá a zelená fazuľa a hrach čiernooký. Neutrálne sa voči KS A správajú biela fazuľa, fazuľové struky, zelený hrach a bôb. Nevhodné sú ostatné odrody (farebné) fazule.

Pečivo a chlieb – odporúčania v tejto kategórii stravy sú pre KS A priaznivé, ale pokiaľ trpíte tvorbou hlienu, potom je celozrnná pšenica nevhodná. Konzumovanie chleba je možné 3 až 5 x denne a ostatné pečivo 1 až 2 x denne. Veľmi vhodné sú chlieb z naklíčených zŕn, ryžový koláč a chlieb zo sójovej múky. Neutrálne sú pšeničné bagety, ražný chlieb, chlieb z hnedej ryže, ražný krehký chlieb, kukuričné sucháre, sucháre z ovsených otrúb, bezlepkový chlieb, chlieb zo špaldovej múky, vločkový chlieb a proso. Nevhodné sú tvrdá pšenica, viac zrnný chlieb, pšeničný maces, vysoko proteínový chlieb, celozrnný pšeničný chlieb a sucháre z pšeničných otrúb.

Obilie a cestoviny – KS A má širokú paletu výberu obilných zŕn a cestovín. Ideálnym zdrojom živín sú celozrnné produkty. Odporúčame si piecť aj vlastné koláče a pečivo s použitím biologicky čistých produktov. Veľmi vhodné sú pohánkové krúpy, múka z ovsa, ryže a pšenice a cestoviny zo slnečnice hľuznatej (topinambur). Neutrálne sa správajú hnedá a biela ryža, grahamová, špaldová a pšeničná múka a múka z jačmeňa. Nevhodné sú biela a pšeničná celozrnná múka a špenátové cestoviny.

Zelenina a huby – táto kategória je pre KS A životne dôležitá, pretože je zdrojom minerálov, enzýmov a antioxidantov. Odporúčame jesť zeleninu čo najviac v prirodzenom stave 2 až 5 x týždenne, 3 až 6 x týždenne varenú a 4 až 6 x týždenne sójové výrobky. Veľmi vhodné sú artičok, rímsky šalát, slnečnica hľuznatá (topinambur), ibiš jedlý, červená cibuľa, brokolica, mrkva, žltá cibuľa, čakanka, petržlen, tekvica, cesnak, špenát, chren, kel, repa, kaleráb, tofu a pór. Neutrálnu skupinu tvoria špargľa, uhorka, avokádo, reďkvičky, bambusové výhonky, červená repa, fenikel, kmín, karfiol, zeler, ľadový šalát, huby enoki, biela kukurica, zelené olivy, zelená cibuľa, tekvica, morské riasy, žerucha, ružičkový kel a cuketa. Nevhodné sú čínska, biela a červená kapusta, paprika, španielske, grécke a čierne olivy, paradajky a sladké zemiaky.

Ovocie – odporúčame konzumáciu až 3 x denne. Väčšina druhov je vhodná. V zásade by ste sa mali vyhýbať mangu, papáji a pomarančom. Veľmi vhodnými druhmi ovocia sú marhule, citróny, ananás, čučoriedky, čerešne, brusnice, figy, slivky, hrozienka a grapefruit. Neutrálnu skupinu tvoria jablká, čierne a červené ríbezle, datle, jahody, baza, egreš, španielsky melón, hrozno, nektárinky, broskyne, hrušky, granátové jablko, kivi a maliny. Nevhodné sú banány, papája, kokosové orechy, mandarinky, melón a pomaranč.

Šťavy a tekutiny – ľudia s KS A by mali dávať prednosť zásaditým šťavám pred presladenými nápojmi dnešnej doby. Prírodné nápoje sú tá správna voľba. Vhodné je aj červené víno. Ideálne je striedanie pitia kávy a zeleného čaju. Veľmi vhodné sú teda káva, zelený čaj, červené víno, šťavy z marhúľ, grapefruitu, mrkvy, ananásu, zeleru, slivák a čerešní a voda s citrónom. Neutrálne tekutiny sú šťavy z jabĺk, uhoriek a hrozna, jablčný mušt, šťava z kapusty a biele víno. Nevhodné sú šťava z paradajok, papáje a pomaranča, pivo, destiláty, sýtené vody, minerálky a čierny čaj.

Bylinkové čaje – pre KS A sú veľmi vhodné čaje z aloe vera, echinacei, ženšeň, hlohu, lopúcha, lucerny, ľubovníka bodkovaného, rumančeka pravého, šípok, valeriány lekárskej a zázvoru (ďumbiera). Neutrálne sa správajú čaje z  bazy, bielej dubovej kôry, brezy bielej, chmeľu, hviezdice, jahodových listov, lipy, malinových listov, materinej dúšky, mäty priepornej a kučeravej, rebríčka (myšieho chvosta), petržlenu, podbeľa liečivého, púpavy (koreň a list), sladkovky (sladké drievko) a šalvie lekárskej. Nevhodné čaje sú z ďateliny červenej.

Koreniny – pre KS A sú veľmi vhodné cesnak, sójová omáčka a ďumbier. Neutrálne sa správajú koreniny agar, aníz, bazalka, bergamot, bobkový list, cukor nerafinovaný, horčicové semená, chren, kardamon, karí korenie, klinčeky, korene kurkumy, nové korenie, koriander, kôpor, kukuričný škrob, majoránka, materina dúška, mäta kučeravá, mäta pieporná, muškátový orech, oregano, palina, paprika červená sladká, pažítka, petržlen, rasca, rozmarín, soľ, šafran, šalvia, škorica, vanilka, výťažok z mandlí. Nevhodné koreniny sú všetky ostatné.

Zdroj: zdrava-vyziva.abecedazdravi.cz; leták Calivita International – strava podľa krvných skupín